Vilken dag!

Vi har haft det så himla mysigt! Skeviksgrotta var toppen! Barnen tyckte att det var jätte spännande! Vi klättrade, grillade och busade tills vi alla var helt slut!

Mamma berättade att grottan faktiskt har en historia.
På 1700-talet höll en sekt till där.
Medlemmarna tros ha haft hemliga möten och meditationsstunder i Skeviksgrottan.
 ”Skevikarna” sägs haft ett väldigt ovårdade yttre, med långt hår och konstig klädsel.
De levde i celibat och under väldigt enkla förhållanden.
Det sägs också att ”Skevikarna” brukade ta sina döda till Johannes kyrkogård i Stockholm och kasta dem över muren nattetid. Dagen efter begravde dödsgrävarna kroppen i ovigd jord.
Att sekten verkligen funnits styrks av den gravsten som finns på Johannes Kyrkogård, med inskriptionen: ”Åt minnet av Skeviksborna 1746-1788. Här fingo de hemlösa ro.” 
Skeviksgrotta har oxå varit inspelningsplats till en Bergmanfilm som heter ”Sjunde inseglet”.

När vi kom hem var alla fulla med smuts och sot så det var till att bada en efter en!
Efter det var alla trötta men väldigt nöjda! Vi kommer definitvt gå dit snart igen!

Någon som vet vems huvud vi hittade?

Den här bilden är suddig och inte alls bra. Men titta på mej och mamma! När jag såg det här insåg jag att vi är ganska lika. Vi står till&med likadant! Stisse kan ju titta på min mamma och se hur jag ser ut om 20 år! (Tur att min mamma är så söt!)

Fina!

Gullis!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Din kommentar gör det roligare att blogga! Kommentera mera!
Glöm inte lägga till mig på bloglovin
Follow minatre

Namn:
Kom ihåg mig?

E-post:

Blogg eller Hemsida:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0